lördag 30 januari 2010

2008 Domaine Bourillon Dorléans Vouvray La Coulée d'Argent Vieilles Vignes Sec

Jag måste erkänna att anledningen till att just detta vin införskaffades från BS för 129:- var på grund av namnet. Känn på Domaine Bourillon Dorléans Vouvray La Coulée d'Argent Vieilles Vignes Sec - Många misslyckade men tappra försök att uttala namnet på ett korrekt sätt senare ger jag upp och riktar in mig på att dricka istället. Inte blir det bättre av att 'Sec' i Vouvray-kretsar betyder torrt vin med mindre än 4 gram restsocker...hur ska jag någonsin kunna hålla isär begreppen när de betyder olika saker i olika vindistrikt i samma land?

Det är gjort på 100% Chenin Blanc från gamla stockar där hälften av vinet är jäst på ekfat och andra hälften i rostfria ståltankar och där slutprodukten sedan lagras på ekfat i sex månader.

Domaine Bourillon Dorléans är klassat som topp tre av vingårdarna i Vouvray enligt Robert Parker och man jobbar stenhårt mot ett ekologiskt tänkande. De kallar inte vinerna för ekologiska för den sakens skull men kontentan av deras arbete på vingårdarna är att tänka på miljön.


Nåväl..vinet, hur var det? Ljust halmgult, nästan helt färglöst - Flädersaft! Det ska tydligen vara torrt? Nej. Halvtorrt? Nja. Det här vinet är en berg och dalbana. Ena stunden är det stramt och syrorna lever loppan och får munnen att se ut som Jokern i Batman-filmerna. I nästa sekund är det lent, nästan halvtorrt till smaken. Det känns ungt och ostrukturerat, men gott och lovande. Fina toner av äpple, päron och en hint av passionsfrukt väcker intresset. Men stunden senare är det päronjuice med en syrlig finish och ett intetsägande bulkvin. Kanske är det inte min typ av vin eller har jag stött på en alltför ungdomlig flaska vin? (82).

Inga kommentarer: