fredag 29 januari 2010

2007 Cuvée du Vatican Côtes-du-Rhône Villages

Jag har av någon anledning inte provat på detta blogg-haussade vin förrän nu. Så här i efterhand kan jag inte förstå hur jag tänkt när jag "ratat" denna underbara flaska vin och istället valt annat skräp. För om man ska jämföra vin och VIN utöver smakintryck och doftsensationer bör även priset ha en viss betydelse, och då är det inte många viner det senaste åren som når upp i samma nivå som detta. Här har vi alltså ett vin som kostar 109:- flaskan men som smakmässigt lika gärna kunnat kosta 200+. Det finns ett djup och en kärlek som jag inte hittat i så många andra viner och därför är jag tacksam för att Bristly gett oss vanliga svenssons möjligheten att få njuta av detta elixir. Jag blev så till mig att jag idag gick och köpte en låda á 6 flaskor till...får se hur länge tredje batchen av vatikanen räcker! Jag tänkte inte gå in på så mycket teknikaliteter utan ger bara ett snabbt sammandrag...


2007 Cuvée du Vatican Côtes-du-Rhône Villages
är Karine Diffontys skötebarn. Hon får plocka sina druvor lite utanför Chateauneuf i Côtes-du-Rhône-byarna Sablet och Puyméras. Hennes make Jean-Marc kör det tyngre gardet i form av exempelvis deras Chateauneuf-du-Pape Reserve Sixtine som kanske kommer på en bloggpost i framtiden.

Doften är sexig och inbjudande, den är druvtypisk och det känns långa vägar att det är 80% grenache inblandat. Vi överöses med en mix av örter, hallon och något jag bara kan likna med "Salt och blandat"-godispåse (De fruktiga rackarna...) och en lätt rökig whiskyton.
I munnen är det fräscht, kraftfullt men ändå slankt och smidigt. Det finns örter här också, vi har en fin syra som kickar igång smaklökarna och bjuder upp till dans och kompletterar maten perfekt. Vinet är som en mjuk våg i gommen och man kan inte sluta förundras över hur bra det här vinet är (91+).

PS. Passa på att beställa en ny laddning, batch 3 lär inte räcka för evigt!.DS

1 kommentar:

Ingvar Johansson sa...

Hej HV ! Vilken kul blogg. Har av någon anledning inte hittat hit förrän nu. Har inte heller provat vinet men det börjar väl bli dags nu innan det är försent.