söndag 7 mars 2010

2007 Elvis the King Cabernet Sauvignon

Var ute på jakt efter ett vin jag aldrig druckit förr och ville bara gå efter etikett för en gångs skull. Inte ursprung, inte årgång, inte betyg från experter eller sönderbloggade viner. Det fick bli 2007 Elvis the King Cabernet Sauvignon, ett vin jag tittat på några gånger men snällt avstått då jag lider av svåra fördomar mot viner som endera har:


1. Föredetta idrottsstjärnor/tv-personligheters namn tryckt på etiketten.
2. Tecknade serier eller andra skumma figurer som etikett.
3. Bilder på döda kändisar.

Så varför inte bryta fördomen och plocka en kategori 3? Nästa gång kanske det blir Glenn Strömberg Collezione Bardolino Classico...

Hur som helst. Till detta åt vi ugnsstekt kyckling tillsammans med mozarella, spenat, tomat och potatisklyftor.



Vinet har en hyfsat tät rödblå färg. Till en början är det slutet och lämnar inte ifrån sig så många olika intryck. Det finns syltiga inslag och den del svarta vinbär. Efter en stund lättar det lite och ännu mer sylt kommer fram tillsammans med lite salmiak och björnbär. Smakmässigt finns även syltigheten där, lite frysta smaklösa örter, svarta vinbär och en trevlig fatkänsla. Det är inte speciellt tanninrikt och eftersmaken är inte speciellt lång. Ett trevligt vin som jag kan tänka mig att spontanhandla igen. 1/3 fördomar avbokade och delvis omvandlade...(85).

PS. Om någon kan tipsa om andra etikettsviner som får mig att kunna bocka av punkt 1 och 2 får ni gärna skrika till...DS.

Inga kommentarer: